خرید وی اس تی

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا ٌ به دلیل گیتار زدن دائمی عدم استآسان بین آزمایش ها است. اگر چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها حس می شود، ولی ً دردها را بایستی در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا و سکوت منجر به موسیقی گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت و تست ضروری ه سلامت نوازنده است. در این مقاله سعی شده برای کمک به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته و پیشنهاد پزشکان کارشناس استفاده شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

پیشنهاد های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او اکثرا ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها گردن شکایت دارند. او می گوید: «این مشکلات چند دلیل دارد. آنها برای ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها هم چه زمان نواختن ساز و چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روحی دارند که بر بدن خیلی تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی تست کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز و استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه آزمایش ممتد را توصیه می نماید . در استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همچنین مصرف دارو را، برای این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در نواختن ساز و گزینش ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

پیشنهاد های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این پیشنهاد ها جامه عمل بپوشانیم. برای مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت آزمایش قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته هم که چند روز بیشتر به زمان اجرای برنامـه ندارند در موقعیت آزمایش های جمع و جور قرار دارند. در این شرایط نوازنده باید بداند که چطور آزمایش ات بصورت فشرده و پر اضطراب را به تست ی خوشایند سازنده تبدیل نماید . در واقع می بایست بداند که چه زمانی استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است آزمایش را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای مشهور کلاسیک می گوید: «تا زمانی که حس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین است که دردهای دستم هیچ زمان به تهدید جدی برای م تبدیل نشده است. حتی چنانچه دردی احساس نکنم بعد از یک ساعت و اندی تست به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در آزمایش اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، تست را قطع می کنم و تا وقت ی که تمرکز فکری به دست نیاورم به آزمایش ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر خود آزمایش می کنم. برخی وقتها اوقات روزها می گذرد من آزمایش نمی کنم. همـواره سعی می کنم بین روزهایی که سخت تست می کنم روزهایی که اصلاً آزمایش نمی کنم به تعادل برسم. اوقات تست زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. آزمایش کوتاه مدت، با تمرکز، خوبتر از آزمایش بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، جهت ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته خود بود، ولی آزمایش زیاد ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. روزانه مریضی او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او پیشنهاد کردند که مچ دستش را عمل نماید ، ولی او قبول نکرد. برای ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد نوع نشستن را هم تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت دوباره به سراغ ساز محبوب گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد و شش ماه او را آزار داد. جهت ان می گوید به دلیل اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را نیز شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

برای ان متوجه شد وقت ی کارهایش موفق تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی متوسط و پایین گزینش کرد زیرا معتقد بود سیم خیلی نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. جهت ان می گوید: «من برای خودم برنامـه هـر روز تنظیم کردم؛ قبل از شروع تست یوگا و بعد از آن بیست دقیقه تست ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم ی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم مصرف می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند ی برای این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه تنها چند قرارداد مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او هم لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی بازبینی نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، اما این بار فقط از انگشت شست سبابه دست راست خود استفاده می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که فقط عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ اما او متوجه شد که عضلات دیگر دست هم در این امر دخالت دارند. آزمایش او در خیال خود تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همچنین با پزشکی مشورت کرد که به او پیشنهاد کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به اصلاح ی ام کمکی نکرد، ولی باعث شد احساس سلامت ی بیشتری بکنم؛ به علاوه بدانم که چطور بدن کار می نماید و چطور می توان به تن آرامی دست یافت.»

ورژن نهایی

با توجه به پیشنهاد پزشکان و تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر جهت پیشگیری از جراحات دست در زمان نوازندگی پیشنهاد می شود:


۱) تست نرمش

۲) آشامیدن زیاد مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات و مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن و تست ات تنفسی

۷) بررسی کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح جهت هنرجویان

۸) نرمش و گرم کردن دست قبل از شروع تست

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی جهت افرادی که جریان خون در دستشان به بهتر ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت یک دقیقه در آب سرد سپس یک دقیقه در آب گرم (آب بسیار زیاد سرد و زیاد گرم ضرردار می باشند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست و انگشتان خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم زمان با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم موسیقی آهنگ سازی

۱۵) طب سوزنی