خرید وی اس تی

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا ٌ به دلیل گیتار زدن مستمر و عدم استآسان بین تست ها است. چنانچه چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها احساس می شود، ولی اکثرا ٌ ً دلیل دردها را باید در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا سکوت منجر به موسیقی گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت آزمایش ضروری ه سلامت نوازنده است. در این مقاله سعی شده برای کمک به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته و پیشنهاد پزشکان کارشناس مصرف شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

توصیه های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها گردن شکایت دارند. او می گوید: «این موارد چند دلیل دارد. آنها برای ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها هم چه نواختن ساز چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روحی دارند که بر بدن خیلی تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی تست کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه تست ممتد را توصیه می نماید . در زمان استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همچنین مصرف دارو را، جهت این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در وقت نواختن ساز انتخاب ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

پیشنهاد های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این توصیه ها جامه عمل بپوشانیم. برای مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت تست قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته هم که چند روز بیشتر به وقت اجرای پروگرام ندارند در موقعیت آزمایش های بصورت فشرده قرار دارند. در این شرایط نوازنده باید بداند که چطور آزمایش ات بصورت فشرده پر اضطراب را به آزمایش ی خوشایند سازنده تبدیل نماید . در واقع می بایست بداند که چه زمانی زمان استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است آزمایش را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای معروف کلاسیک می گوید: «تا زمانی که حس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین دلیل است که دردهای دستم هیچ به تهدید جدی برای م تبدیل نشده است. حتی اگر دردی حس نکنم بعد از یک ساعت اندی تست به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در آزمایش اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، آزمایش را قطع می کنم تا وقتی که تمرکز فکری به دست نیاورم به آزمایش ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر خود آزمایش می کنم. بعضی وقتها اوقات روزها می گذرد و من تست نمی کنم. همیشه سعی می کنم بین روزهایی که سخت تست می کنم روزهایی که اصلاً تست نمی کنم به تعادل برسم. اوقات تست زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. تست کوتاه مدت، با تمرکز، بهتر از تست بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، برای ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته خود بود، اما تست زیاد و ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. روزانه بیماری او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او توصیه کردند که مچ دستش را عمل نماید ، اما او قبول نکرد. جهت ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد نوع نشستن را تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت و دوباره به سراغ ساز محبوب گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد شش ماه او را آزار داد. جهت ان می گوید به اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

جهت ان متوجه شد وقت ی کارهایش موفق تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی مبوسیله پایین گزینش کرد زیرا معتقد بود سیم بسیار زیاد نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. جهت ان می گوید: «من برای خودم برنامـه هـر روز تنظیم کردم؛ قبل از شروع آزمایش یوگا بعد از آن بیست دقیقه تست ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم وقتی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم مصرف می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها هم دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند ی جهت این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه تنها چند قرارداد خیلی مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی بازبینی نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، ولی این بار تنها از انگشت شست سبابه دست راست استفاده می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که تنها عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ اما او متوجه شد که عضلات دیگر دست هم در این امر دخالت دارند. زمان تست او در خیال تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت یک سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد و سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همچنین با پزشکی مشورت کرد که به او پیشنهاد کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به ویرایش ی مریضی ام کمکی نکرد، ولی باعث شد حس سلامت ی زیادتری بکنم؛ به علاوه بدانم که چگونه بدن کار می نماید و چطور می توان به تن آرامی دست یافت.»

ورژن نهایی

با توجه به توصیه پزشکان تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر برای پیشگیری از جراحات دست در زمان نوازندگی پیشنهاد می شود:


۱) آزمایش نرمش

۲) آشامیدن زیاد مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات و مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن و تست ات تنفسی

۷) تحقیق کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح برای هنرجویان

۸) نرمش و گرم کردن دست قبل از شروع تست

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی برای افرادی که جریان خون در دستشان به بهتر ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت یک دقیقه در آب سرد سپس دقیقه در آب گرم (آب زیاد سرد و بسیار زیاد گرم ضرردار می باشند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست انگشتان و خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم زمان با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم موسیقی و موزیک سازی

۱۵) طب سوزنی