آموزش اف ال استودیو

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا به دلیل گیتار زدن همیشگـی عدم استآسان بین تست ها است. اگر چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها احساس می شود، اما اکثرا ٌ ً دردها را بایستی در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا سکوت منجر به موزیک گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت تست ضروری ه سلامت نوازنده است. در این مطلب سعی شده برای یاری به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته پیشنهاد پزشکان کارشناس مصرف شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

توصیه های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی و توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او اکثرا ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها گردن شکایت دارند. او می گوید: «این مشکلات چند دلیل دارد. آنها برای ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها چه نواختن ساز چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روانی دارند که بر بدن بسیار زیاد تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی آزمایش کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز و استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه تست ممتد را توصیه می نماید . در استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همین طور استفاده دارو را، جهت این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در وقت نواختن ساز انتخاب ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

پیشنهاد های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این توصیه ها جامه عمل بپوشانیم. جهت مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت آزمایش قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته که چند روز بیشتر به زمان اجرای پروگرام ندارند در موقعیت تست های بصورت فشرده قرار دارند. در این شرایط نوازنده می بایست بداند که چگونه تست ات جمع و جور و پر اضطراب را به تست ی خوشایند و سازنده تبدیل نماید . در واقع باید بداند که چه زمانی استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است تست را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای معروف کلاسیک می گوید: «تا زمانی که احساس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین است که دردهای دستم هیچ به تهدید جدی برای م تبدیل نشده است. حتی چنانچه دردی احساس نکنم بعد از یک ساعت اندی آزمایش به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در تست اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، تست را قطع می کنم تا زمان ی که تمرکز فکری به دست نیاورم به تست ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر تست می کنم. برخی وقتها اوقات روزها می گذرد و من آزمایش نمی کنم. همیشه سعی می کنم بین روزهایی که سخت آزمایش می کنم روزهایی که اصلاً تست نمی کنم به تعادل برسم. اوقات آزمایش زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. تست کوتاه مدت، با تمرکز، خوب از تست بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، جهت ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته خود بود، ولی تست زیاد ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. روزانه بیماری او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او توصیه کردند که مچ دستش را عمل نماید ، اما او قبول نکرد. جهت ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد و نوع نشستن خود را تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت دوباره به سراغ ساز محبوب گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد و شش ماه او را آزار داد. برای ان می گوید به اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

برای ان متوجه شد زمان ی کارهایش خوب تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی متوسط پایین انتخاب کرد زیرا معتقد بود سیم خیلی نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. جهت ان می گوید: «من برای خودم برنامـه روزانه تنظیم کردم؛ قبل از شروع آزمایش یوگا و بعد از آن بیست دقیقه تست ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم وقت ی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم استفاده می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند دلیل ی برای این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه تنها چند قرارداد مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی ویرایش نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، اما این بار فقط از انگشت شست سبابه دست راست خود مصرف می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که فقط عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ اما او متوجه شد که عضلات دیگر دست هم در این امر دخالت دارند. آزمایش او در خیال خود تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های خود جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد و سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همین طور با پزشکی مشورت کرد که به او توصیه کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به ویرایش ی ام کمکی نکرد، اما باعث شد احساس سلامت ی بکنم؛ به علاوه بدانم که چطور بدن کار می نماید و چگونه می توان به تن آرامی دست یافت.»

ورژن نهایی

با تذکر به توصیه پزشکان تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر برای پیشگیری از جراحات دست در زمان نوازندگی توصیه می شود:


۱) آزمایش و نرمش

۲) آشامیدن خیلی مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات و مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن آزمایش ات تنفسی

۷) تحقیق کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح جهت هنرجویان

۸) نرمش گرم کردن دست قبل از شروع تست

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی جهت افرادی که جریان خون در دستشان به خوب ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت یک دقیقه در آب سرد سپس دقیقه در آب گرم (آب بسیار زیاد سرد بسیار زیاد گرم ضرردار هستند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست و انگشتان خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم زمان با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم آهنگ آهنگ سازی

۱۵) طب سوزنی