آموزش اف ال استودیو

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا به گیتار زدن مستمر و عدم استآسان بین تست ها است. اگر چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها حس می شود، ولی ً دردها را بایستی در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا و سکوت منجر به آهنگ گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت تست لازم ه سلامت نوازنده است. در این متن سعی شده جهت کمک به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته توصیه پزشکان کارشناس استفاده شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

پیشنهاد های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او اکثرا ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها و گردن شکایت دارند. او می گوید: «این مشکلات چند دارد. آنها جهت ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها هم چه وقت نواختن ساز چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روانی دارند که بر بدن زیاد تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی آزمایش کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه آزمایش ممتد را توصیه می نماید . در استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همچنین استفاده دارو را، جهت این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در نواختن ساز و گزینش ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

پیشنهاد های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این پیشنهاد ها جامه عمل بپوشانیم. برای مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت آزمایش قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته نیز که چند روز بیشتر به زمان اجرای پروگرام ندارند در موقعیت تست های جمع و جور قرار دارند. در این شرایط نوازنده باید بداند که چگونه آزمایش ات بصورت فشرده پر اضطراب را به تست ی خوشایند و سازنده تبدیل نماید . در واقع باید بداند که چه زمانی وقت استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است تست را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای مشهور کلاسیک می گوید: «تا زمانی که حس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین است که دردهای دستم هیچ زمان به تهدید جدی برای م تبدیل نشده است. حتی اگر دردی حس نکنم بعد از یک ساعت اندی آزمایش به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در آزمایش اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، تست را قطع می کنم و تا زمان ی که تمرکز فکری به دست نیاورم به تست ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر خود تست می کنم. برخی وقتها اوقات روزها می گذرد و من آزمایش نمی کنم. همیشه سعی می کنم بین روزهایی که سخت آزمایش می کنم روزهایی که اصلاً آزمایش نمی کنم به تعادل برسم. اوقات آزمایش زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. تست کوتاه مدت، با تمرکز، بهتر از آزمایش بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، جهت ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته بود، ولی تست زیاد ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. هـر روز بیماری او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او توصیه کردند که مچ دستش را عمل نماید ، ولی او قبول نکرد. جهت ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی و روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد نوع نشستن را هم تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت دوباره به سراغ ساز محبوب خود گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد و شش ماه او را آزار داد. برای ان می گوید به دلیل اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را نیز شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

برای ان متذکر شد وقتی کارهایش موفق تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی مبوسیله و پایین گزینش کرد زیرا معتقد بود سیم بسیار زیاد نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. برای ان می گوید: «من برای خودم برنامـه روزانه تنظیم کردم؛ قبل از شروع آزمایش یوگا بعد از آن بیست دقیقه آزمایش ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم و وقت ی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم استفاده می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند دلیل ی برای این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه فقط چند قرارداد خیلی مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او نیز لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی ویرایش نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، اما این بار تنها از انگشت شست سبابه دست راست مصرف می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که فقط عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ اما او متذکر شد که عضلات دیگر دست در این امر دخالت دارند. زمان تست او در خیال تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد و سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همین طور با پزشکی مشورت کرد که به او پیشنهاد کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به اصلاح ی بیماری ام کمکی نکرد، اما باعث شد حس سلامت ی زیادتری بکنم؛ به علاوه بدانم که چگونه بدن کار می نماید چگونه می توان به تن آرامی دست یافت.»

ورژن نهایی

با تذکر به توصیه پزشکان تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر جهت پیشگیری از جراحات دست در زمان نوازندگی توصیه می شود:


۱) آزمایش نرمش

۲) آشامیدن زیاد مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن و آزمایش ات تنفسی

۷) مطالعه کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح برای هنرجویان

۸) نرمش گرم کردن دست قبل از شروع آزمایش

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی جهت افرادی که جریان خون در دستشان به خوب ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت دقیقه در آب سرد سپس یک دقیقه در آب گرم (آب بسیار زیاد سرد خیلی گرم ضرردار هستند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست انگشتان و خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم زمان با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم موزیک موسیقی سازی

۱۵) طب سوزنی